Bankkonto, trækprocent, pension og personaleforening. Det kan være et puslespil at få især nye medarbejderes lønsedler sendt af sted med de rigtige oplysninger.
Her kan I finde hjælp til, hvad I skal gøre, hvis der er gået noget galt med at indberette og indbetale pensionen.
Hvis I indbetaler / indberetter her fra hjemmesiden, kan I godt betale ekstra, hvis der er indbetalt for lidt i første omgang, men I kan ikke få tilbageført en for stor indbetaling online.
Tilbagebetaling
Vi må ikke umiddelbart tilbagebetale en for stor indbetaling. Hvis I har indbetalt for meget, skal I derfor kontakte os, så vi kan aftale nærmere.
Vi skal altid bruge følgende oplysninger:
Beløbet, I ønsker at få tilbagebetalt
Perioden, I har indbetalt det for
Hvilke lønmodtagere (CPR-nr.) den fejlagtige indbetaling vedrører
I forbindelse med de fleste tilbagebetalinger skal vi også have en forhåndsgodkendelse fra Skattestyrelsen og de(t) berørte medlem(mer).
Har I glemt at indbetale pension for nye medarbejdere, skal det manglende beløb indberettes som et indskud. Ellers kan en del af pengene blive brugt til forsikringer, som medarbejderen alligevel aldrig får ret til.
Sådan gør I
Indbetaling for den aktuelle måned skal først indbetales som almindeligt bidrag
Derefter skal de glemte indbetalinger indberettes som indskud på én gang - vi hjælper jer meget gerne over telefonen
Husk at indberette og indbetale til tiden, hvis I vil være sikre på at undgå rykkere.
Seneste indbetalingsdato
Pensionsbidragene (både medarbejderens og virksomhedens andel) skal beregnes samtidigt ved hver lønudbetaling, og ifølge overenskomstaftalerne indbetales senest den 10. i den efterfølgende måned.
Har I en særlig ordning i forhold til, hvornår I udbetaler løn, så kontakt os, så vi er opmærksomme på det.
I kan læse mere om indbetalingsfristen i virksomhedsvejledningen:
Det er vigtigt, at fristen for indberetning og indbetaling bliver overholdt, for er pensionsbidraget ikke indbetalt og indberettet til tiden, får I en rykker. Vi har desuden ret til at opkræve morarenter.
Manglende indbetaling eller indberetning kan ende med, at vi overgiver sagen til overenskomstparterne. Det kan betyde, at I kommer til at betale en bod for den manglende indberetning og/eller indbetaling.
Hvis der er fejl i jeres indberetning og indbetaling, kan I selv rette det. Og vi giver jer gerne besked om eventuelle fejl - det kræver blot, at I logger på Vores side og indtaster en mail-adresse, som vi kan sende beskeden til.
Når I selv retter fejlene, hjælper I med til, at medarbejdernes pensionsbidrag kommer på plads til tiden, og dermed undgår I rykkere.
Typiske fejl
Fejl i indberetninger og indbetalinger er lette at rette. Typisk skyldes fejl:
Forkert eller manglende overenskomstkode og/eller bidragsprocent.
Manglende cpr-nummer for én eller flere medarbejdere.
Negative indberetninger for perioder, hvor vi ikke tidligere har modtaget bidrag for den pågældende medarbejder.
Har I spørgsmål, er I altid velkommen til at kontakte Virksomhedsservice på telefon 70 33 20 40. Vi guider gerne over telefonen, første gang I skal rette en fejl.
Fandt du det, du søgte?
Ja
Nej
Skriv evt. om der er noget, du specielt godt kan lide.
Industriens Pension er ejet af parterne fra din overenskomst. Derfor er det også dig som medlem, der får hele overskuddet.
Der er ikke nogen aktionærer, der skal tjene penge på din pensionsordning.